Jóga a plný jógový dech

Jóga a meditaceJóga a plný jógový dech. Většina z nás si při hodinách školního tělocviku vytvořila špatný návyk, jak dýchat. Učili nás dýchat takto: „Vypnout prsa, břicho zastrčit a dýchat hrudníkem.“

Všechno špatně! S takovým dechem dlouho nevydržíme. Okysličení naší krve je naprosto nedostatečné a velmi brzy to pocítíme celkovou únavou.

Jak tedy dýchat správně?

Mnohem důležitější pro správné dýchání je břišní neboli brániční dech. Pojme totiž  60% vzduchu, hrudní dech pojme 30% vzduchu a podklíčkový dech 10% vzduchu.

Zkusme se dnes inspirovat jógou a plným jógovým dechem

 Jóga moře západ sluncePlný jógový dech je komplexní dech, při kterém zapojujeme všechny svalu k tomu určené a maximálně využíváme kapacitu našich plic.

Zahrnuje tyto tři typy dechu: břišní ( brániční), hrudní( mezižeberní)

a podklíčkový (hrotový). Na každý z těchto typů dechu můžeme cvičit ásany – jógové pozice – ve kterých posilujeme vždy konkrétný typ dechu.

Břišním dechem dýchají převážně muži. Břišní dýchání masíruje orgány uložené v břišní dutině. Podporuje tak peristaltiku střev a řídí tok prány pop pupkem. Příznivě působní také na křížovou oblast. Špatné břišní dýchání způsobuje často bolestivou a nepravidelnou menstruaci, hemeroidy, křečové žíly, má vliv na špatný krevní oběh

v dolních končetinách a pánevní oblasti.

Břišní dech je spíše uvolňující.

Hrudním dechem dýchají převážně ženy. Důvody proč to tak je, nejsou jasné. Uvádí se, že se pravděpodobně ženské tělo připravuje na období těhotenství, kdy je právě více využíván hrudní dech. Při hrudním dechu zaplňujeme střední část plic, proto ovlivňuje hlavně střední oblast hrudníku a orgány v ní uložené. Příznivě působí na srdce a jeho činnost, podporuje krevní oběh a organy jako je slezina nebo žlučník.

Hrudní dech je převážně aktivizující.

Podklíčkovým dechem většina z nás dýchat neumí. Nedostatečné dýchání podklíčkovým dechem způsobuje astma a různé alergie. Je to ale také nedostatečný dech, často tak dýcháme, pokud jsme nervózní, nebo máme strach. Tehdy se náš dech zrychlí a my pouštíme vzduch pouze do této oblasti.

Nácvik plného jógového dechu můžeme začít v sedu nebo v lehu. Vyhraďte si pro to přibližně 10 minut, kdy můžete sedět v klidu a nikdo Vás nebude rušit.

Provedeme nácvik dechové  techniky v sedu. Sedneme si do pohodlného sedu zkříženého nebo sedu na patách. Ruce položíme na kolena dlaněmi dolů – takováto poloha rukou pomáhá aktivovat náš dech. Naučíme se tzv. dechovou vlnu plného jógového dechu podle dr. Bohleho.

Střídáme pasívní výdech, aktivní výdech, pasivní nádech a aktivní nádech. Dýcháme a vydechujeme pouze nosem, ústa máme stále zavřená.

Začínáme vždy výdechem. Pro správné dýchání je nejdůležitější maximálně vyprázdnit vzduch z našich plic.

Pasivní výdech začínáme tak, že svěsíme ramena, uvolníme hrudník, povolíme mezižeberní svaly a pasivně vydechneme vzduch z podklíčků a z hrudníku. Následuje aktivní výdech, při kterém vědomě a aktivně stáhneme břišní svaly směrem k páteři a dovydechneme tak zbytek vzduchu z našich plic.

Pokračujeme pasivním nádechem. Toho dosáhneme tak, že povolíme břišní stěnu  staženou při výdechu, umožníme tak pokles naší bránice a následně naplnit dolní část plic vzduchem. Pokračujeme aktivním nádechem, při kterém roztáhneme hrudník doširoka. Celou dechovou vlnu zakončíme tím, že nadzvedneme ramena a  nadechneme se do podklíčků.

Při nácviku si můžeme si pomoci rukama tak, že levou ruku položíme na břícho

a vnímáme, jak se nám při výdechu stlačuje, při nádechu zvětšuje. Pravou ruku si položíme na hrudník a vnímáme, jak nám při výdechu hrudník klesá, při nádechu se rozšiřuje.  Když si položíme obě ruce pod ramena nad klíční kosti, vnímáme podklíčkový nebo také hrotový dech. Při svěšení ramen se hroty plic vyprazdňují, při nádechu cítíme, jak se nám ramena zvedají a hroty plic se plní čerstvým vzduchem.

Po důkladném nácviku plného dechu bychom se měli naučit aplikovat tento dech v našem běžném životě.

V józe je věnována dechu velká pozornost. Správný dech je nositelem nejenom vzduchu a kyslíku pro naše tělo, ale také prány, která nám dodává nezbytnou energii a pozitivní emoce.

O tom zase někdy příště.

Krásný den všem